Utrecht misbruikt zonnepanelen voor inperking sportvisserijmogelijkheden

Woensdag, 15 juni 2022

De gemeente Utrecht wil hengelaars in de stad makkelijker hun visrechten kunnen afpakken. Dat blijkt uit een brief van wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) aan landbouwminister Henk Staghouwer (CU). Op die manier wil zij ruimte creëren voor zonnepanelen op het water. Sportvissers reageren verbolgen.

In de brief wordt gevraagd om een wijziging van de visserijwet. Die zou nodig zijn om zonnepanelen op het water te kunnen plaatsen en om visreservaten in te richten.

In het coalitieakkoord van de Utrechtse collegepartijen zijn onlangs afspraken gemaakt om in de Haarrijnse- en Nedereindse plas drijvende zonnevelden te creëren. Om voldoende ruimte maken moeten hengelaars ‘inschikken’. Dat komt erop neer dat zij hun visrechten kunnen verliezen.

Wetswijziging

De plannen van wethouder van Lot van Hooijdonk (GroenLinks) stuiten echter op een hindernis: de visserijwet. Die maakt het moeilijk om de rechten van hengelaars te beperken. Het gemeentebestuur vraagt landbouwminister Henk Staghouwer (CU) om hulp.

Lot van Hooijdonk, GroenLinks)

In een brief dringen zij aan op een wetswijziging. ,,Vissers hebben onzes inziens een te zware rechtsbescherming ten opzichte van andere maatschappelijke belangen”, schrijft wethouder Van Hooijdonk. ,,We zijn als eigenaar nu niet in staat zelf de afweging te maken welk belang het zwaarst moet wegen.”

De klimaatambities en de drijvende zonneweide zouden in gevaar komen door de Visserijwet, luidt de argumentatie. In de brief aan de minister onthult wethouder Van Hooijdonk ook dat de gemeente visreservaten in de gemeentelijke wateren wil creëren. Nu al zorgt de gemeente ervoor dat de sluizen sneller voor vissen worden geopend, via de zogenaamde visdeurbel. Het college wil dat de vissen dan kunnen doorzwemmen naar gebieden waar ze niet gestoord worden door de hengelaars. Een woordvoerder van de gemeente zegt dat nog niet bekend is waar de reservaten moeten komen.

Kwaad daglicht

Martin Hoorweg, bestuurslid van de Algemene Utrechtse Hengelaars Vereniging, vindt het een slecht plan. Daarnaast voorziet hij problemen met de handhaving. ,,Van Hooijdonk haalt er allerlei actuele beleidsthema’s bij die geen enkel raakvlak hebben met de sportvisserij. Daardoor komt het in een kwaad daglicht te staan, en dat is onterecht.”

Hoorweg vervolgt: ,,Wij bekommeren ons juist als één van de weinigen om de visstand en de biodiversiteit. Wij zijn de ogen en oren van het water, en signaleren als eerste wanneer er iets fout gaat. Daardoor hebben we juist heel veel raakvlakken met elkaar, al blijft het vishaakje natuurlijk een discussiepunt. Ik zou dus liever zien dat we elkaar versterken, in plaats van dat ze ons nu beperkingen opleggen.”

Verbolgen

Onno Terlouw, woordvoerder van Sportvisserij Nederland reageert verbolgen op Van Hooijdonks brief. ,,Wij weten dat zonnepanelen duurzame energie opwekken, maar doe dat eerst op plekken waar het zo min mogelijk schade oplevert. Bijvoorbeeld op daken van bedrijfspanden. Er is nog heel veel oppervlak dat niet wordt gebruikt. Ga dat eerst doen voordat je op het water aan de gang gaat.”

Hij verwacht dat het voorstel weinig kans maakt. ,,Die mevrouw uit Utrecht zoekt een reden om sportvisserij aan banden te leggen en misbruikt daar de zonnepanelen voor. Wat het plan doet met de visstand is nauwelijks bekend. Laat eerst de effecten op natuur en recreatie goed onderzoeken. Als dan blijkt dat er niets aan de hand is, dan zou je dit kunnen overwegen. Maar om hiervoor nu de visserijwet aan te passen, dat gaat wel heel ver.”

Bron: AD.nl

'Nee' tegen drijvende zonneparken

Om meer duurzame energie op te wekken en zo minder afhankelijk te worden van fossiele energie, wil de Nederlandse overheid op grote schaal zonneparken op water aan laten leggen. De kritiek op die plannen groeit. Ook adjunctdirecteur Fred Bloot van Sportvisserij Nederland uit zijn bezwaren. “Water is een kostbaar onderdeel van onze natuur.”

Lees ook: