De visdeurbel is terug - help de vissen door de Utrechtse grachten!

Dinsdag, 22 februari 2022

Vissen zwemmen ieder voorjaar vanaf de Vecht, via de Oudegracht en de singels, naar de Kromme Rijn. Dwars door Utrecht heen, op zoek naar een plek om eitjes te leggen en zich voort te planten. Soms moeten ze lang wachten bij de Weerdsluis, omdat de sluisdeuren in het voorjaar niet vaak open gaan. Daarom hangt onder water bij de sluis een camera.

Vanaf 25 februari kun je weer live meekijken!

Zijn er vissen in beeld? Druk dan op de visdeurbel. De sluiswachter krijgt een seintje en kan, als er veel vissen zijn, de sluis openen. Zo help je vissen de gracht door.

Over de visdeurbel

De visdeurbel is een project van de gemeente Utrecht, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Die organisaties zorgen voor het beheer en de kwaliteit van het water in de Vecht, de Kromme rijn en in de Utrechtse grachten.

Vissen zijn een belangrijk onderdeel van het water in Utrecht: van rivieren, kanalen en grachten. Ze eten waterinsecten en helpen bij een goede waterkwaliteit. Daarom helpen we vissen bij hun jaarlijkse trektocht naar een goede plek om eitjes te leggen en zich voort te planten.

Met de visdeurbel kan jij, als bewoner of bezoeker van Utrecht, de vissen een handje helpen. Door op de visdeurbel te drukken, geef je de sluiswachter een seintje dat er vissen liggen te wachten die door willen zwemmen. Hij kan dan besluiten om de sluis te openen.

Normaal gesproken gebeurde dat in het voorjaar niet vaak. Nu kan dat dagelijks. Zo zorgen we er samen voor dat vissen minder lang hoeven te wachten voor de Weerdsluis. Dat is goed, want daardoor lopen ze minder risico om te worden opgegeten door andere dieren, zoals reigers en aalscholvers.

Visdeurbelbingo

Hoe werkt het? In de Weerdsluis wordt een camera opgehangen, waarvan iedereen de beelden kan bekijken via een livestream. Zie je dat er vissen moeten wachten voor de sluis? Dan kun je op de digitale deurbel klikken. De sluiswachter krijgt dan een seintje en maakt de weg vrij.

Bijhouden welke vissen je gezien hebt? Download dan de Visbingokaart (pdf)! Of haal deze bij het sluiswachtershuisje bij de Weerdsluis.

Lees ook: