Strijkviertel 2017

Stormachtig weekend zet algemeen klassement op zijn kop

De karperwedstrijd op de Haarrijnse Plassen was een startsignaal voor een uitbreiding van de nachtvisserijmogelijkheden op deze plas, uiteindelijk wist het koppel Veenhof & Sheombarsing de koppositie te pakken met 28.6 kg. Voor de laatste twee wedstrijden van de Utrechtse Karper Kampioenschappen hebben twee nieuwe koppels zich ingeschreven: De koppels Colpa & Klemm en Hoorweg & Koopmans mochten proberen het grote gat met de koploper te dichten.

De voorspellingen qua weer waren niet best: 'Regen, Regen en nog eens regen met kans op onweer'. Een hevige zuidwester zou het hele weekend op stek 4 staan van het parcours. De belangrijkste vraag was dan ook: Volgt de karper de wind of worden de karpers op het brede stuk van Strijkviertel gevangen?' De afgelopen edities werden de karpers voornamelijk gevangen op het breedste stuk, hierdoor hadden de meeste koppels een voorkeur voor de stekken 1,2,6,7 en 8. De organisatie had weer het nodige lekkers neergezet voor de deelnemers, waarvoor hulde. De loting moest uiteindelijk het lot bepalen van de deelnemers en het koppel Kraa & Koppen schreeuwde het uit na het trekken van stek 2. De loting was als volgt:

Stek 1: Hendriks & Blankestijn
Stek 2: Koppen & Kraa
Stek 3: Colpa & Klemm
Stek 4: Overdevest & van Driel
Stek 5: Borst & Borst
Stek 6: Lindaart & Westerveld
Stek 7: Veenhof & Sheombarsing
Stek 8: Hoorweg & Koopmans

Een aantal stekken lag gelukkig dichtbij de parkeerplaats, maar voor een aantal moest er meer moeite gedaan worden. Terwijl de spullen met grote haast richting de stekken werden gebracht, had moeder natuur zijn eigen wil. Het regende pijpestelen en de meeste koppels begonnen nat aan de wedstrijd. Om 18:00 mochten we beginnen en de hengels werden snel ingegooid, danwel er werd nauwkeurig gepeild om de stek goed in kaart te brengen. Zoals elk jaar begon de wedstrijd voortvarend op Strijkviertel, op stek 8 wist Hoorweg al snel een schubkarper van 11.8 kg te vangen. De vis werd op de gevoelige plaat gezet, dit bleek lastiger dan gezegd dan gedaan met twee lege fototoestellen. De karper was blijkbaar niet de zuidwesten-wind gevolgd want even later liep al weer dezelfde hengel af, een schubkarper van 9.2 kg werd gewogen en gefotografeerd.

Foto's: Vliegende start Hoorweg & Koopmans

Deze snelle start voorspelde een onrustige en drukke nacht voor een aantal koppels, dit bleek ook het geval. Om 03:00 werd de derde vis geland op stek 8, maar ook Westerveld op stek 6 wist een mooie karper te vangen. Vorig jaar wist hij al een aantal bakken te vangen, deze spiegel was ook geen kleintje van 16.5 kg. Nice angling. Tussen beide aanbeten verspeelde stek 7 helaas een karper, ook dat hoort helaas bij vissen. Rond 07.00 werden de vissen snel gefotografeerd en teruggezet, toen bleek ook dat stek 1 en 2 succes hadden deze nacht. Een schitterende rijen van 9.5 kg op stek 1 en een uitzetter van 5.8 kg lagen op de onthaakmat. Vooral de rijenkarper was jaloersmakend.

Foto's: Weer een bak van een spiegel voor Westerveld, de grootste van de wedstrijd met 16.5kg! Hoorweg gaat rustig door met vangen.

Foto's: Hendriks & Blankestijn met een schitterende rijenkarper. Zoals verwacht vangen Koppen & Kraa wederom een vis tijdens een wedstrijd, deze jongens kunnen niet blanken.

Door de vele vangsten was er zelfs een grote verschuiving in het algemeen klassement, het koppel Westerveld & Lindaart was opgeschoven naar plek 2 en het koppel Hoorweg & Koopmans had zeer verrassend de koppositie overgenomen. Het begon rond 08:00 te regenen en het hield pas rond 17:00 op, tussendoor meldde een onweersbui zich boven Strijkviertel. Met een flinke klap schrok het deelnemersveld wakker, naast een zeelt werd er overdag namelijk weer niks gevangen. Nog geen enkele karper is er tijdens een wedstrijd op Strijkviertel overdag gevangen. Hoe kan dit? Ligt het aan de lijndruk, helder worden van het water of een andere oorzaak?

Vanaf 17:00 werd het gelukkig eindelijk droog en de karper liet zich meteen zien. Het leek wel een dolfijnenshow en met regelmaat sprong de vis in het midden bij stek 2,6 en 7. Snel werden de hengels verlegd en werd er gevoerd, iedereen was klaar voor de tweede nacht. De tweede nacht is bijna altijd minder qua vangsten dan de eerste nacht, dat was ook nu het geval. Ook deze avond begonnen de aanbeten op stek 8, een uurtje eerder dan de eerste avond. Het betrof een mooie spiegel met een gewicht van 10.6 kg. Tot dan toe kwam alles van rechts qua aanbeten op stek 8, rond 22:30 veranderde dit met de vangst van een 13.9 schubkarper. Het leek dan ook dat de wedstrijd beslist was met deze vangst, alleen het koppel Westerveld & Lindaart gaf zich niet gewonnen. Met wederom een vangst van een schitterende spiegel tikte het aantal kilo's hard aan, een plaatje van 16 kg. Op stek 3 werd een karper gevangen door Colpa & Klemm, een uitzetter van 4.7 kg. Nooit eerder is er een karper op deze stek uitgekomen tijdens een wedstrijd, waarvan akte.

Niet als grote verrassing kwam ook de laatste karper van de wedstrijd van stek 8 af. Een ronde spiegel van 9.8 kg gaf niet snel op, maar moest toch uiteindelijk capituleren. Daarmee eindigde het koppel Hoorweg & Koopmans op 64.5 kg, met maar liefst 6 van de 11 gevangen vissen:

Het koppel Lindaart & Westerveld legde beslag op plek 2 en won ook nog eens de prijs van de grootste vis:

Zal de wedstrijd op het Amsterdam-Rijnkanaal, in het weekend van 13-15 oktober, ook veel vis opleveren? Jullie zijn van harte welkom om te komen kijken.

Algemeen Klassement:

Koppel
Aantal kilo's
 Hoorweg & Koopmans
 64,5
 Lindaart & Scholten/Westerveld
 40,1
 Veenhof & Sheombarsing 28,6
 Koppen & Kraa
 13,9
 Hendriks & Blankestijn
 9,5
 Colpa & Klemm
 4,7
 Overdevest & Van Driel
 Borst & Borst

De organisatie en deelnemers willen de sponsoren bedanken voor hun bijdrage.