Van de voorzitter - juni 2013

Maandag, 17 juni 2013

Dit is het voorwoord van voorzitter Simon Dekker uit ons magazine 'Hengelsport rond de Domstad', dat half juni op de mat valt bij ruim 9.000 leden. Deze maand aandacht voor visbestanden in de regio Utrecht en de twijfelachtige rol van het waterschap bij een verzoek om hersteluitzetting in Houten.

Mijn eerste Algemene Leden Vergadering als voorzitter zit er inmiddels op. Ik ben nu een jaar voorzitter van de AUHV en er is in dit jaar
veel gebeurd. Natuurlijk heeft u allemaal kunnen lezen dat we ons als bestuur hebben ingezet voor het behoud van de steiger in de Imkersplas. Met dank ook aan de forse subsidie van Sportvisserij Nederland, anders was de plas nu erg kaal geweest.

Nog meer nieuws uit Houten: Na de massale vissterfte in de Biezenvelden gingen we ervan uit dat we snel een ‘hersteluitzetting’ konden bewerkstelligen. Vroeger, toen we als vereniging zelf vis mochten uitzetten, zou dit al lang zijn gedaan. Door de hedendaagse regelgeving moeten wij echter toestemming hebben van het Waterschap die ook in de Visstandbeheercommissie zitting heeft. Het Waterschap eiste een afvissingsonderzoek, en dit onderzoek bevestigde onze vermoedens dat de visstand vrijwel nihil is.

Toch gaat het Waterschap niet zomaar akkoord met een uitzetting van vis. Het lijkt erop dat ze bevreesd zijn dat de richtlijnen voor de Kader Richtlijn Water niet gehaald gaan worden, en dat als reden hiervoor de vissen worden aangewezen. Dit is natuurlijk een uiterst kwalijke zaak, want dit kan natuurlijk ook op andere wateren gaan gelden.

We hebben de laatste decennia op onze wateren een mooi, gevarieerd en evenwichtig bestand opgebouwd. Wij als bestuur zullen er alles aan doen om dit zo te houden!

Veel visplezier

Simon Dekker