Grote karperuitzet in Amsterdam-Rijnkanaal

Dinsdag, 20 januari 2015

Op zaterdag 24 januari a.s. wordt 1.400 kilo karper uitgezet in het Amsterdam Rijnkanaal. Het grootste deel, zo'n 750 kilo schub- en spiegelkarpers, wordt door de AUHV uitgezet in Houten, bij de carpoolplaats aan de A27.

De AUHV is lid van de Viswaterbeheercommissie (VBC) van het kanaal en nam in 2014 het initiatief om de karperstand een broodnodige impuls te geven. Gerben Koopmans, initiator van de AUHV-karpergroep, maakte daarvoor een meerjarenplan en ging in overleg met waterbeheerder Rijkswaterstaat.

Dit resulteert in de komende eerste uitzetting van zo’n 375 schub- en spiegelkarpers, die door vrijwilligers van de AUHV-karpergroep uitgevoerd zal worden op zaterdag 24 januari, omstreeks 08:00 uur nabij de Carpoolplaats Houten, naast de A27 aan de Heemsteedseweg.

Monitoring

De karpers worden vanuit Frankrijk per vrachtwagen geleverd door Carpfarm en worden stuk voor stuk gewogen en gefotografeerd om latere herkenning mogelijk te maken en zodoende de visstand te kunnen blijven monitoren. De rest van de karpers wordt uitgezet in Breukelen, Nigtevecht en Diel. Er staat een team van vrijwilligers klaar om de uitzetting in goede banen te leiden.

Net als bij de uitzet in de Biezenvelden, worden alle spiegelkarpers gewogen, gemeten en gefotografeerd

Water Natuurlijk

De eerste karper zal omstreeks 08:30 symbolisch worden uitgezet door Water Natuurlijk kandidaat Carlo Rutjes; lid van de AUHV en actief sportvisser. Carlo is verkiesbaar tijdens de waterschapsverkiezingen op 18 maart (voor HDSR) en staat op plek vier. De AUHV steunt Carlo uiteraard en hoop dat jullie dat ook zullen doen door op hem te stemmen op 18 maart!

AUHV-er Carlo Rutjes, kandidaat voor Water Natuurlijk tijdens de waterschapsverkiezingen op 18 maart 2015

Iedereen is van harte welkom om te komen kijken aanstaande zaterdag.

• Wat: grote karperuitzet in het ARK
  • Waarom: om het karperbestand aantrekkelijker te maken voor sportvissers van de AUHV
  • Waar: Houten, bij de carpoolplaats naast de A27
  • Wanneer: omstreeks 8 uur arriveert de vrachtwagen. Om 08:30 zet Carlo Rutjes de eerste karper uit