Visserijkundig onderzoeksrapporten online

Woensdag, 9 juli 2014

Sportvissers vragen zich regelmatig af welke vissoorten zich onder het wateroppervlakte bevinden. En net zo interessant: hoeveel het er zijn en hoe groot ze zijn. Het is één van de charmes van het vissen, maar meteen ook essentiële informatie voor de vereniging: voldoet een water en de visstand nog aan de eisen en wensen van haar leden?

Een vraag die niet altijd even eenvoudig te beantwoorden is. Eén van de mogelijkheden om een visstand in beeld te brengen is het uitvoeren van een visserijkundig onderzoek, waarbij de visstand en het water uitgebreid worden onderzocht.

Soms worden klassen van basisscholen uitgenodigd voor een lesje biologie en sportvissen, zoals hier in Houten.

De AUHV voert regelmatig dergelijke onderzoeken uit op allerlei wateren in de hele regio. Onder meer verschillende fortgrachten, stadswateren in Houten en Utrecht, Inundatiekanaal in Tull en 't Waal, Strijkviertel, Put van Balk etc.

Hierbij maakt de AUHV gebruik van de diensten van het onderzoeksteam van Sportvisserij Nederland. Er wordt dan met electrovisserij en eventueel netten gevist. Alle vissen worden vervolgens gemeten en gewogen en gaan vervolgens uiteraard weer netjes en ongeschonden terug. De landelijke organisatie maakt op basis van het onderzoek een deskundig rapport op met uiteenlopende adviezen.

De AUHV heeft de adviezen van de afgelopen jaren (vanaf de jaren '90) onlangs allemaal openbaar gemaakt en online gezet op de website. Nieuwsgierig naar de onderzoeksresultaten? De rapporten zijn hier te bekijken en downloaden.

Veel leesplezier!

Lees ook: