Leren vliegvissen? Geef je op!

Vrijdag, 4 april 2014

De AUHV-Vliegvisgroep The Leader biedt jou DE kans om op een leuke manier te leren vliegvissen. Binnenkort organiseert The Leader twee instructiedagen, waarbij je onder begeleiding van professionals de eerste worpen leert maken.

Van tijd tot tijd moet een mens weer eens iets nieuws proberen! Toch? Loop dan eens langs een klein helder polderslootje en ontdek dat je vissen kunt zien in hun natuurlijke biotoop, hele scholen voorns en karpers. En dat is nu juist het mooi van vliegvissen: je vist voor een belangrijk deel op zicht.

Vliegvissen kun je overal!

Kees van der Hulst van The Leader legt uit:

Voorns zijn prima te vangen met een vliegenhengeltje en een klein kunstvliegje, desnoods in de vorm van een kunstmade. Want voorns zijn rovers die razendsnel een waterinsect weten te verschalken, ook jouw imitatie daarvan.

Een baksteen van een ruisvoorn: puur goud!

Ook de nachtelijke bivy kun je op zonnige dagen prima combineren met een karper aan de vliegenhengel. Een imitatie zalmeitje voor zijn neus en hangen! Juist op die dagen, hartje zomer, als de karpers loom onder de oppervlakte kruisen.

De mooiste visbeleving is een grote, dartelende en uitwaaierende streamer in helder polderwater, en dan plotseling die groengele  schicht met open muil, uit het niets over je streamer zien schuiven. Liefst vlak voor je voeten zodat je bijna een hartverzakking krijgt!

Mooie snoek op de vlieg: een beleving van jewelste!

Of dat slootje, zo ondiep dat je er geen pen op kan uitloden, maar met een droge vlieg vang je elke rode rijer die er zwemt. En er zijn nog zoveel andere mogelijkheden.

Vissen, en ook vliegvissen, kun je heel erg duur maken, maar het kan ook uiterst simpel en voor een paar tientjes heb je alle lol van de wereld en veelal direct om de hoek in je eigen wijk.

Nieuwe dingen moeten wel geleerd worden, ook vliegvissen, en daarom nodigen we alle AUHV-leden uit om eens een vliegenhengel ter hand te nemen en de eerste worpen te maken.

14 en 21 mei: geef je op!

Dat kan op 14 en 21 mei 2014 op het recreatiepark Tull en’t Waal ingang westzijde aan de Lek, vanaf 19.30 uur tot aan het donker.

Een vervolgcursus bieden we aan in september 2014, maar daar volgt nog berichtgeving over. Als het kan laat je ons even weten of je belangstelling hebt: bestuur@vliegvisgroeptheleader.nl

Tot aan de waterkant!