Sportvissers hebben tabak van gestook door PvdD

Vrijdag, 1 september 2023

Hoewel een eerder voorstel van de Partij voor de Dieren om de sportvisserij in Amsterdam te verbieden het niet haalde, diende zij onlangs weer een voorstel bij de gemeenteraad in dat – als deze door de raad wordt aangenomen – de sportvisserij ernstig schaadt. Dat laat de sportvisserij natuurlijk niet gebeuren en zou ook te gek voor woorden zijn. Hoe kun je een activiteit waar zoveel Amsterdammers – jong en oud – van genieten, die duizenden stadsmensen verbindt met de natuur en die gewoon wettelijk is toegestaan, willen verbieden?

Deze actie van de Partij voor de Dieren(PvdD) staat haaks op waar de hoofdstad voor staat: een inclusieve, tolerante stad waar iedereen kan meedoen, ongeacht leeftijd, herkomst of inkomen. Met het verbieden van een van de meest populaire hobby’s van de Amsterdammers én bezoekers van Amsterdam, draagt de PvdD bij aan de polarisatie van de Amsterdamse bevolking.

Verder is het ongepast en volkomen onterecht dat de PvdD het verbieden van de sportvisserij als ‘goed voor de vissen’ propageert. Het was nota bene de Amsterdamse Hengelsport Vereniging (AHV) die als eerste actie voerde voor een betere waterkwaliteit in de Amsterdamse grachten. Het was diezelfde hengelsportvereniging die aandacht vroeg voor de gevolgen van riooloverstorten en de aanleg van natuurvriendelijke oevers mogelijk maakte.

(foto's: Sportvisserij Nederland)

De AHV is in Amsterdam nog steeds dé vereniging die – met de hulp van talloze vrijwilligers – vissen in nood redt, de visstand onderzoekt en aan de lat staat voor controle en handhaving. Dan hebben we het nog niets eens gehad over de maatschappelijke meerwaarde: dat duizenden sportvissers een gezonde buitenactiviteit beoefenen met een direct belang bij een gezonde visstand en vanuit liefde voor de natuur.

Ook zijn sportvissers de oren en ogen aan de waterkant en zijn zij het die meehelpen om de oevers van wateren schoon te houden. VISmeesters op basisscholen geven visles op basisscholen over hoe om te gaan met de natuur en dierenwelzijn.

Sprekers namens de sportvisserij

Tijdens de raadsvergadering op 7 september gaat de georganiseerde hengelsport er alles aan doen om het onzalige PvdD-voorstel van tafel te laten vegen. Zo zal de bekende Amsterdamse sportvisser, visgids en auteur Juul Steyn tijdens de raadvergadering het woord voeren, samen met AHV-bestuurslid Rudy Monden en vissende cabaretier Hans Sibbel (beter bekend als Lebbis). Daarbij hebben wij er het volste vertrouwen in dat een ruime meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad inziet dat het verbieden van de sportvisserij op gemeentelijk niveau volstrekt onbezonnen is.

Sportvissers op publieke tribune
De sprekers zijn uitstekend in staat om hun boodschap met bevlogenheid en ijzersterke onderbouwing aan de raad over te brengen. Toch kunnen zij daarbij ook de hulp van andere (Amsterdamse) sportvissers goed gebruiken. Door met velen aanwezig te zijn op de publieke tribune, wordt een extra krachtig signaal afgegeven vanuit de hengelsport richting de raad.

Daarom ondersteunen Sportvisserij Nederland en Sportvisserij MidWest Nederland – die zelf ook aanwezig zijn – deze oproep om op 7 september naar Amsterdam te komen. Daarbij wordt benadrukt dat de aanwezigheid van sportvissers alleen tot zijn recht komt door op positieve en waardige manier de bespreking van dit bedenkelijke PvdD-voorstel bij te wonen.

De raadsvergadering vindt donderdag 7 september om 9.00 uur plaats in de Willem Kraanzaal van de Stopera, gelegen aan de Amstel 1 in Amsterdam.

Lees hier meer over de actie.