Resultaat enquête onder AUHV-leden

Woensdag, 10 mei 2023

Onlangs heeft de AUHV een enquête gehouden onder de bijna 11.000 leden. Dit hebben we gedaan omdat de hengelsport in de gemeente Utrecht onder druk staat en we ons hier zorgen om maken. Een onderzoek onder onze leden geeft ons meer inzicht in hoe jullie hierover denken en wat we hieraan kunnen doen.

In dit bericht geven we je alvast wat inzichten die we uit het onderzoek kunnen halen en wat we hiermee gaan doen.

Wat is er al gedaan?
De AUHV heeft het laatste jaar op dit vlak niet stilgezeten. We hebben actief de Utrechtse politiek benaderd en gesproken met fracties en wethouders over wat de AUHV is en wat we allemaal doen. Daarnaast voerden we gesprekken met Sportvisserij Nederland en de federatie MidWest, waarbij alle partijen hebben aangegeven te willen samenwerken om de beperking van de sportvisserij in Utrecht van tafel te krijgen. We zijn dan ook bezig met het voorbereiden van meer activiteiten die ervoor moeten zorgen dat het roer ook écht omgaat.

Kunnen we binnenkort nog vissen in Utrecht?
De Partij voor de Dieren in Utrecht wil onze mooie hobby beperken. Wij maken ons hier zorgen over. Een onderzoek onder onze leden geeft ons meer inzicht in hoe jullie hierover denken en wat we hieraan kunnen doen.

Resultaat
Er zijn 8.790 AUHV-leden in maart benaderd om een digitale vragenlijst in te vullen. 26% heeft de lijst volledig ingevuld. Dat is een prachtig resultaat.

Het onderzoek was gericht op de verwachtingen die leden hebben ten aanzien van het beperken van de sportvisserij in Utrecht.
77% van de respondenten gaf aan dat de AUHV zich de komende jaren met name moet richten op het zorgen voor een gezonde visstand en bijbehorend viswaterbeheer.

Voor 60% van de respondenten kwam de mogelijke beperking op hengelsport als een verrassing. 97% van de respondenten is het logischerwijs niet eens met de voornemens in Utrecht. En 97% van de leden vindt dat de hengelsportvereniging in actie moeten komen om een beperking te voorkomen.

De AUHV-leden geven aan dat hengelsportverenigingen daarvoor de volgende acties moeten ondernemen (Top-3):

•Gesprekken voeren met gemeenteraadsleden
•In gesprek gaan met de wethouder
•Petitie op het internet plaatsen

Actieve bijdrage
Honderden AUHV-leden hebben daarnaast aangegeven dat ze best een actieve bijdrage willen leveren aan de activiteiten. De komende tijd gaan we daarom een aantal van deze leden benaderen met de vraag of ze mee willen helpen aan verschillende activiteiten.

Via de website en de AUHV-nieuwsbrief zullen we jullie op de hoogte houden van de acties die we willen uitzetten om de AUHV en de hengelsport op een positieve manier onder de aandacht te brengen.