Restauraties rond forten Lunetten

Dinsdag, 19 april 2022

Ten behoeve van het project ‘Restauratie bekledingsmuren en kazematten Lunetten te Utrecht’ worden er werkzaamheden verrichten naast, in en op het water rondom de vier lunetten. De muren van de historische lunetten worden gerestaureerd. Daarvoor wordt een gedeelte droog gelegd door middel van een damconstructie zo’n 3 meter uit de kademuren, zodat er steigers opgebouwd kunnen worden. De werkzaamheden worden uitgevoerd conform de watervergunning vanuit het HDSR en onder toezicht van een ecoloog.

Ecologisch werkprotocol
Voordat er droog gepompt wordt, dient de uitvoerder conform het ecologisch werkprotocol de werkruimte eerst af te vissen, om vervolgens de vissen elders weer uit te zetten. Eerst wordt de vis zoveel als mogelijk verjaagd via de ‘slow-start’ methode, waarna een bellenscherm rondom de locatie wordt gelegd. Hiermee wordt voorkomen dat de vis terugzwemt én wordt vertroebeling van het water zoveel mogelijk voorkomen. Vervolgens wordt de vis afgevist en verzameld in een bak met water uit de gracht zelf, waarna de vis weer wordt uitgezet in de gracht op een punt waar geen werkzaamheden zijn. Tegelijk met de vissen worden eventueel aanwezige zoetwatermosselen en ander aquatisch leven verzameld. Vanuit de AUHV zal bij de afvissing ondersteund worden met expertise en menskracht.

Planning
De kraan is deze week te water gegaan en naar verwachting zullen volgende week de eerste werkzaamheden starten. Een exacte planning wanneer er afgevist kan gaan worden is nog niet bekend, dit is afhankelijk van de voortgang van de werkzaamheden. De algemene planning per lunet is bekend, deze is namelijk gebaseerd op alle flora en fauna in de omgeving.

In hoofdlijnen:
  • Lunet I wk 14 (2022) t/m wk 9 (2023)
  • Lunet III wk 22 (2022) t/m wk 5 (2023)
  • Lunet II wk 7 (2023) t/m wk 48 (2023)
  • Lunet IV wk 14 (2023) t/m wk 5 (2024)