Gemeente Utrecht wil sportvissen ontmoedigen

Maandag, 2 december 2019

De gemeenteraad stemt donderdagmiddag over een voorstel om het sportvissen in Utrecht te ontmoedigen. De wethouder dierenwelzijn (GroenLinks) heeft een nota aan de raad voorgelegd waarin staat dat er in het kader van dierenwelzijn (tekst nota: 'hengelen veroorzaakt ernstige pijn bij vissen') in nieuw water in Utrecht niet gevist mag worden. Tevens wil ze sportvissen in de gemeente niet stimuleren.

De AUHV heeft met de meeste raadsleden gesproken en aangegeven dat je met het niet vergunnen van water juist dierenleed kunt veroorzaken. De kans dat daar ‘zwart’ wordt gevist is immers aanzienlijk.

Daarnaast hebben we aangegeven dat sportvissen voor duizenden Utrechters een belangrijke bron van ontspanning en natuurbeleving is. Dat vissen jong en oud weer naar buiten brengt en stress wegneemt. Vissen geeft een positieve bijdrage aan het welzijn van de mens. Dat neemt niet weg dat we als sportvissers oog moeten hebben voor het welzijn van de vissen. Dat doen we door ons te houden aan de gedragsregels en door goede voorlichting te geven over hoe je voorzichtig met de vis omgaat.

Donderdag 5 december is het aan de raad om aan te geven of ze het met de wethouder van Groen Links eens zijn. VVD en CDA hebben al aangegeven dat de tekst van de wethouder veel te ver voert. Wat gaan de andere fracties doen? We houden jullie op de hoogte.