BOA’s controleren sportvissers in Utrecht

Dinsdag, 19 november 2019

Afgelopen zaterdag trokken BOA’s langs de waterkant om te controleren. Er werd gecontroleerd of hengelaars een VISpas hadden en zich hielden aan de wetten en gedragsregels. Bij deze actie ontvingen de sportvissers ook informatie over loodvrij vissen.

De gemeente Utrecht kent 10.000 sportvissers die lid zijn van de AUHV. Een aantal van hen was zaterdag aan de waterkant te vinden en iedereen had de zaken keurig in orde. ‘Hoe meer controle hoe beter, dat voorkomt stroperij en ander gerotzooi aan het water’, aldus een van hen.

NOC*NSF
De AUHV is aangesloten bij de landelijke sportbond Sportvisserij Nederland en één van de grootste sportclubs in Utrecht. Sportvisserij Nederland is na de KNVB de grootste sportbond aangesloten bij NOC*NSF. Onze leden zijn de oren en ogen aan de waterkant en zien vaak als eerste als er bijvoorbeeld watervervuiling is of vissen in nood zijn. Zo zijn er afgelopen jaar diverse reddingsacties geweest door sportvissers om vissen te redden tijdens de warme zomerperiode, waardoor zuurstofgebrek voor vissen en droogte ontstonden.

Gedragsregels
Alle leden van de AUHV hebben een VISpas. Met deze pas mag je in de wateren in Utrecht vissen maar ook in vele andere wateren in Nederland. Aan de VISpas zijn wetten en gedragsregels verbonden die ervoor zorgen dat het welzijn van vissen wordt geborgd.
Controle en handhaving
Die regels worden gecontroleerd door de BOA’s die de AUHV in dienst heeft en die langs de wateren trekken waarvan de AUHV het visrecht heeft of huurt. Ze controleren of sportvissers over de juiste documenten beschikken (de VISpas) en zich aan de geldende regels houden. Hierbij werken ze samen met onder meer politie en BOA’s van andere organisaties zoals Staatsbosbeheer.