Onderzoek waterplantenprobleem Houten (foto's)

Dinsdag, 26 februari 2013

De AUHV start een samenwerking met Sportvisserij Nederland waarbij onderzoek wordt gedaan naar een methode om problemen met waterplanten tegen te gaan. Overdadige plantengroei kan grote gevolgen hebben voor de visstand. de AUHV heeft afgelopen jaar hierover meerdere vragen en klachten gehad.

Om die reden werkt de AUHV graag mee aan dit onderzoek, met als kick-off een visserijkundig onderzoek in Houten op 8 maart.

-> Check hier het foto-album van het onderzoek

Hieronder het originele bericht van Sportvisserij Nederland:

Hydroventuri methode voor bestrijden waterplanten in Houten.

Sportvisserij Nederland is kort geleden gestart met een project Waterplantenbeheer. De laatste jaren zien wij een sterke toename van de (onder)waterplanten in een groot aantal wateren in Nederland.

Waterplanten zijn belangrijk voor vissen en kunnen fungeren als voedsel, opgroei- en schuilplaatsen en paaihabitat. Het terugkomen van waterplanten in voorheen niet of nauwelijks begroeide wateren kan een teken zijn van (gedeeltelijk) ecologisch herstel.

Probleem

Een te dicht waterplantendek kan echter een probleem vormen voor de water- aan en afvoer, overlast geven voor de scheepvaart en waterrecreatie (de doorvaart wordt beperkt), negatieve gevolgen hebben voor de bevisbaarheid voor de sport- en beroepsvisserij en leiden tot stank (bij afsterven massa waterplanten) voor de omwonenden. Ook kan een teveel aan waterplanten leiden tot zuurstofgebrek en vissterfte.

Permanent

Er zijn verschillende methoden om overmatige waterplantengroei aan te pakken, bijvoorbeeld door maaien of door het inzetten van graskarpers. Recent is een nieuwe methode ontwikkeld namelijk de zogenaamde hydroventuri-methode. Dit werkt als volgt: met een waterstraal wordt het hele wortelsysteem van de waterplant uit de waterbodem gespoeld, waarna de plant in zijn geheel uit het water verwijderd kan worden zonder dat er plantenfragmenten achterblijven die weer opnieuw kunnen uitlopen. Met deze methode zouden waterplanten nagenoeg geheel en permanent verwijderd kunnen worden.

Rondeel en Veste

In Houten (viswater van de AUHV, red.) groeien de laatste jaren een aantal stadswateren compleet dicht met de (uitheemse) waterplant Ongelijkbladig vederkruid. De waterplanten woekeren dusdanige dat het problemen oplevert voor de sportvisserij en de wateraan- en -afvoer. In de afgelopen jaren heeft de gemeente getracht deze waterplanten te bestrijden door te maaien. Dit lijkt vooralsnog niet het gewenste resultaat op te leveren. De gemeente wil nu de hydroventurimethode gaan inzetten. Dit jaar gaat om het gebied van het Rondeel en de Veste. De komende jaren komen ook andere wateren aan de beurt.

Visstandonderzoek

Sportvisserij Nederland gaat onderzoeken of deze methode effectief is voor wat betreft de waterplanten en wat de effecten zijn op de visstand. Daarom willen wij voor en na de behandeling met de hydroventuri een visstandonderzoek gaan uitvoeren in de Rondeel en de Veste. Daarnaast gaan we kijken hoe de waterplantenontwikkeling verloopt na de behandeling door deze maandelijks te volgen. Het visstandonderzoek in Houten zal (ijs en weder dienende) gaan plaatsvinden op 8 maart aanstaande.

-> Check hier de foto's van het onderzoek