Haai en tong op AUHV-zeevisdag

Woensdag, 4 juli 2018

Op zondag 1 juli jl. ging een flink aantal AUHV-vrijwilligers vroeg op weg naar Zeeland. De jaarlijkse ‘actievendag’ werd dit jaar gevist op zee, buiten de waterkering van Neeltje Jans.

Na een enerverende heenreis - was de chauffeur nu wel of niet wakker? – verdeelden de ongeveer twintig man zich over de twee gecharterde visboten. Beide snelle schepen volledig uitgerust voor een mooie dag vissen op zee. Bij de vissers leefde daarbij de wens om zeker ook een haai(tje) te vangen. In deze wateren komen namelijk veel gladde en ruwe gevlekte haaien voor, die hier prima gedijen.

Onder prachtige condities gingen we op meerdere stekken voor anker, waarbij er op dieptes tussen de 12 en 23 meter werd gevist, zowel uptide als downtide. Het aas? Zeepieren en zagers, beide soorten ruim en vers voorradig. Gevangen werd er ook flink: veel tong, schar, bot, schol, horsmakreel, krabben en zeesterren kwamen boven water. Mooie exemplaren van de platvis werden bestemd voor de pan. En de haai? Ja, ook die beet. Op de ene boot verspeelden zowel Simon als Gerard een mooi exemplaar door onderlijnbreuk; op de andere boot mochten Wim en Martin drie haaitjes drillen en binnenhalen. En de sport die deze vis geeft, is toch wel iets speciaals!

De schippers vertoonden tussendoor ook nog hun culinaire kunsten en zo werd het een bijzonder geslaagde dag. Op de terugreis zag ik er heel wat knikkebollen 😊
Bedankt allemaal voor een prima dag en tot volgend jaar!

Meer foto's in het foto-album.