Nachtvissen en drie hengels voor leden van de AUHV

Woensdag, 30 januari 2013

Sinds dit jaar zijn de mogelijkheden om 's nachts te vissen aanzienlijk verruimd, ook in de regio Utrecht. De nieuwe regels met betrekking tot nachtvissen roepen her en der nog wel wat reacties en vragen op. In dit artikel wordt uitgelegd waar je als lid van de AUHV wel en niet mag nachtvissen, eventueel met drie hengels.

Foto: een mooie nachtelijke schub uit de Utrechtse wateren.

Met de wijziging van de visserijregels per 1 oktober 2012 mag op heel veel wateren in Nederland het hele jaar ‘s nachts worden gevist. Voorheen was het nachtvissen in de meeste wateren alleen toegestaan in juni, juli en augustus. De wijziging biedt nu dus meer mogelijkheden, ook in de regio Utrecht. En met de komst van de Gezamenlijke Lijst van Viswateren heb je daarnaast nog meer viswater tot je beschikking.

Nachtvissen

Nachtvissen is - uitsluitend voor leden van de AUHV - het hele jaar toegestaan op alle wateren van de AUHV; zie o.a. bladzijde 21, 22, 25, 36, 38, 53, 60, 66, 70, 73-75 van de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren, die je bij je VISpas ontvangt. Voorbeelden van deze wateren zijn: de Haarrijnse Plas, een groot deel van het Merwedekanaal, Oude en Nieuwe Gracht, Plas Veldhuizen, etc.

De Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren: boordevol met Utrechts water waar je als AUHV-lid het hele jaar mag vissen!

Vissen met 3 hengels in AUHV-viswater mag alleen buiten de bebouwde kom en alleen in de wateren in het Correctieboekje bij de AUHV Viswaterlijst 2013, op pagina 4. Dat betreft onder meer de wateren: Rivier de Vecht, delen van het Amsterdam Rijnkanaal, Lekkanaal Nieuwegein, buiten de rondweg in Houten, Merwedekanaal Nieuwegein, Haarrijnse Plas en Plas Lage Weide.

Nachtvissen in Houten mag alleen in de aangewezen nachtviszones op pagina 16 en 17 uit de AUHV-Viswaterlijst 2013.

Het nachtvissen in de fortgrachten en fortificaties van de AUHV is altijd verboden.

In de AUHV Viswaterlijst 2013 en de bijhorende Correctie lees je precies waar je ’s nachts en/of met drie hengels mag vissen.

Nachtvissen op AUHV-viswater nu gratis voor leden

Tot en met afgelopen jaar kon je als lid bij de AUHV voor specifieke viswateren een zogenaamde '3hengel- of nachtvispas' bestellen. Deze documenten zijn bij de AUHV per 1 januari 2013 komen te vervallen. Zo mag je als lid sinds dit jaar dus gratis nachtvissen op bijna al het AUHV-viswater uit de AUHV-Viswaterlijst en Gezamenlijke Lijst van nederlandse Viswateren.

Geen landelijke toestemmingen nodig

Sportvisserij Nederland heeft samen met de federaties en De KSN onlangs een landelijke Nachtvistoestemming en Derde Hengeltoestemming uitgebracht. Deze documenten zijn online te koop, maar zijn NIET van toepassing op de wateren van de AUHV en hoef je als lid dus niet te kopen om op AUHV-wateren 's nachts te vissen. Op wateren van andere verenigingen en federaties (dus geen eigendom van de AUHV) kun je hiermee wel terecht. deze zijn in de lijst aangegevens met een de volgende icoontjes:

Hier lees je meer over deze nieuwe toestemmingen.