Boete voor palingstropers Eemdijk

Dinsdag, 20 september 2016

UTRECHT/BUNSCHOTEN-SPAKENBURG - Twee mannen uit Eemdijk hebben van de Utrechtse rechtbank geldboetes van 900 en 800 euro gekregen voor het illegaal vangen, mishandelen en doden van tientallen palingen. Bij beide boetes is een deel van 300 euro voorwaardelijk. Tegen het duo waren taakstraffen van respectievelijk 80 en 60 uur geƫist.

De verdachten van 62 en 66 jaar werden half juni in de vroege ochtend na een tip betrapt op het Eemmeer. Ze zouden 44 palingen aan de haak hebben geslagen en zich hebben verzet tegen de opsporingsambtenaren.

Slechts een van de mannen kwam opdagen bij de zitting; de ander was op vakantie. De aanwezige verdachte zei dat hij de palingen niet heeft gevangen, maar gekocht om ze vervolgens te roken. Hij verklaarde dat hij maar een uurtje heeft gevaren en dat het in zo'n korte tijd onmogelijk is om 44 palingen te vangen. "Dat lukt vier Urker vissers nog niet eens," aldus de verdachte.

De rechter achtte wel degelijk bewezen dat de mannen de palingen zelf gevangen en vervolgens mishandeld hebben. Hij gaf de verdachte die niet was komen opdagen een hogere boete.

Paling is een bedreigde diersoort. Het illegaal vangen of in bezit hebben van deze vissen is een misdrijf waar een maximale straf van zes jaar cel op staat.