Vissterfte door maai- en baggerwerkwerkzaamheden Houten

Donderdag, 1 september 2016

De afgelopen dagen is vissterfte opgetreden in Houten naar aanleiding van maai- en baggerwerkzaamheden. De AUHV is 'not amused' en in gesprek met gemeente en het Hoogheemraadschap.

Mede naar aanleiding van verschillende klachten op Facebook van omwonenden over stankoverlast en vissterfte nam een aantal AUHV-ers direct poolshoogte en foto's. Er werd inderdaad geconstateerd dat onder meer bij Het Rond veel dode en 'happende' vissen aan het oppervlak lagen. Er werd ook geconstateerd dat de smalle watergangen compleet omgewoeld werden door de maaiboot. In de wijk De Mossen werd uitgebreid gebaggerd door een graafmachine.

De combinatie van de grove werkzaamheden met het zeer warme weer van de afgelopen week zorgt logischerwijs voor sterfte door zuurstoftekort. Vooraf werd de AUHV niet geïnformeerd over de werkzaamheden en dat is niet volgens afspraak.

Meerdere klachten via Facebook van omwonenden

De werkzaamheden zijn uitgevoerd door een aannemer, na veel uitzoekwerk blijkt dat in opdracht van de gemeente Houten te zijn gebeurd. De AUHV is inmiddels met gemeente, waterschap en politiek in gesprek over hoe procedures scherper kunnen worden gesteld zodat dit soort situaties voorkomen worden.

Zichtbare, maar uiteraard ook veel meer onzichtbare sterfte in dergelijk water

Happende snoek en dode voorn

Grof materiaal en warm weer zorgt voor zuurstofloos water

Wat kun jij doen bij vissterfte?

Als je zelf een calamiteit zoals een grote (dreigende) vissterfte ontdekt, meld dit dan direct aan het waterschap via tijdens kantooruren (van 8.00 tot 17.00 uur): (030) 209 73 61 en buiten kantooruren en in het weekend: (030) 634 57 00

Ook kun je (dreigende) vissterfte direct aan de AUHV melden via ons meldingsformulier voor vissterfte.