Van de voorzitter: contractperikelen en graskarperproef

Maandag, 20 juni 2016

In ons magazine Hengelsport rond de Domstad schrijft voorzitter Simon Dekker altijd een voorwoord. Dit keer over contractperikelen met de Gemeente Utrecht en Houten, een proef met graskarpers en

Het bestuur heeft het druk gehad in de periode na ons vorige blad. Er moet namelijk een nieuw contract met de gemeente Utrecht worden afgesloten. Normaal gesproken geen probleem, gewoon verlengen, handtekening en klaar… Dit keer gaat het anders. De gemeente heeft een geheel nieuw contract voorgelegd, een contract waarin de visserijmogelijkheden flink gereduceerd worden. Onacceptabel dus voor de vereniging!

Ook in de gemeente Houten ontwikkelt zich een dergelijk scenario. Natuurlijk hebben we actie ondernomen. Sportvisserij Nederland helpt ons wederom, en we krijgen ook hulp van de Federatie. De banden met de Federatie MidWest Nederland zijn aangehaald, en hier zijn we erg blij om. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen, en dat het misschien terwijl u dit leest al geregeld is. Laten we het hopen.

Graskarper

Waar we ook nog mee bezig zijn is om in samenwerking met het Waterschap een proef te doen met het uitzetten van graskarper tegen de oeverbegroeiing in de wateren van Houten. Het Waterschap wil dit eigenlijk niet, maar het is ons nog steeds niet helemaal duidelijk waarom. De hydroventurimethode heeft al vele tonnen gekost, en verwoest grote delen van flora en fauna. Het uitzetten van graskarpers kost een schijntje en wij hebben er een geweldige sportvis bij.

Op andere plekken in Nederland worden al lang proeven gedaan met graskarpers tegen waterplantenoverlast, zoals hier in Veenendaal.

Een ander groot voordeel is dat deze vis zich hier niet voortplant en dus nooit tot een plaag kan uitgroeien. Het grootste voordeel is natuurlijk dat mochten er teveel graskarpers blijken te zijn, of er zou een schaarste ontstaan aan planten, je ze er gewoon weer kunt afvissen! Ik hoop er in het volgende blad met goed nieuws over te kunnen schrijven.

Veel visplezier!