Oproep: help de zwanen op de Kooikersplas

Maandag, 16 mei 2016

De gemiddelde sportvisser geniet met volle teugen van de natuur om hem heen. Vogels (van ijsvogel tot visarend) maken daar een belangrijk onderdeel van uit. Deze week ontvingen wij van Zwanenbeheer Houten een oproep om rekening te houden met een zwanenmoeder en haar vijf jongen op de Kooikersplas. Vis jij daar wel eens? Lees dit dan even...

Hieronder de oproep van Yvonne van Zwanenbeheer Houten:

Beste AUHV,

Op de kooikersplas zwemt nu een alleenstaande moeder zwaan. Haar mannetje heb ik helaas op 24 april moeten wegvangen vanwege een wond. Dat leek in eerste instantie op een wond door visspullen maar na onderzoek bleek dit niet zo te zijn en heb dat ook gemeld op Facebook.

Nu heeft de dame het erg moeilijk om rust te vinden. Ze vindt het 'visserseiland' een prettige plek maar ook daar komen mensen en vind zij niet de rust die zij nodig heeft. Nu is het ook nog eens zo dat als ze buiten de rietplas komt ze wordt aangevallen door andere zwanen en dat gaat helaas meestal tot de dood. Zeker gezien dit vrouwtje niet kan vliegen en zij en haar jongen dus niet zeker zijn van hun leven. Zo werkt de natuur nu eenmaal.

Nu is mijn vraag of de vissers mee willen werken om haar een veilige plek te geven door niet of zo weinig mogelijk op het eilandje te gaan vissen en zo de kans geven om haar jongen groot te brengen. Mochten er alsnog andere zwanen op de Kooikersplas komen en het als nog misgaan, dan hebben we er met z'n allen in ieder geval alles aan gedaan en houdt het gewoon op voor de zwaan. Ik hoor graag of jullie willen mee helpen?

Yvonne.

Vanuit de AUHV werken we graag mee en roepen onze leden op om zoveel mogelijk rekening te houden met de zwanen. Informeer anderen  hier ook over en deel dit bericht. Oh ja, en voor de meesten overbodig om te melden: neem altijd rommel, inclusief lijnen, mee vanaf je stek. Zo houden we het voor alle vogels en andere waterdieren leefbaar :)

Dank voor jullie medewerking!