Stortbui veroorzaakt grote vissterfte in Houten

Dinsdag, 29 mei 2012

Afgelopen woensdagavond trok een zeer zware zomerbui over Houten-Noord: in drie kwartier viel bijna 60 mm neerslag. Door de toevoer van grote hoeveelheden regenwater ontstonden zeer lage zuurstofgehalten in de sloten ten noorden van de Rondweg van Houten (ondermeer langs de Waaijensedijk en de Fortweg). Hierdoor is een groot aantal vissen gestorven.

Doorspoelen van sloten en opruimen dode vis

Het waterschap heeft donderdagochtend, toen de eerste melding van dode vissen binnenkwam, extra maatregelen getroffen. Om het zuurstofgehalte van het water te verhogen, heeft het waterschap de sloten doorgespoeld. Als gevolg van de flink gestegen peilen in de sloten - het water stond veertig centimeter te hoog- kon dit niet direct. Eerst moest het overtollige water afgevoerd worden.

Vanaf vrijdagmiddag is het doorspoelen gestart. Donderdag en zaterdag hebben medewerkers van aannemersbedrijf Oskam in opdracht van waterschap en gemeente de hele dag dode vissen opgeruimd; vanochtend zijn ze hier mee verder gegaan en het zal de komende dagen nog voortduren. Totaal zullen naar schatting 3000 kilo aan dode vissen moeten worden afgevoerd.

Inmiddels is door het doorspoelen van de sloten het zuurstofgehalte van het water weer normaal: 10 mg/liter. Donderdagochtend was dat 0,5 mg/liter.

Bron: Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden