AUHV plaatst 'Vissenbos' in Houten

Vrijdag, 8 januari 2016

Afgelopen december hebben we een heus Vissenbos laten plaatsen in de Biezenvelden in Houten. Het bos moet vissen meer beschutting en paai- en opgroeimogelijkheden bieden in het water.

Enkele jaren geleden heeft in de Biezenvelden grootschalige vissterfte plaatsgevonden. Daarom heeft de AUHV maatregelen genomen om de visstand te herstellen. Afgelopen jaar is onder meer karper en zeelt uitgezet in het water.

Naast visuitzet werd het ook noodzakelijk geacht om iets te doen aan de monotone inrichting van de plas. In het water zijn relatief weinig waterplanten aanwezig en veelal steile oevers. Daardoor zijn er weinig tot geen geschikte paai- en opgroeimogelijkheden voor vis. Ook hebben aalscholvers vrij spel, waardoor de invloed van aalscholverpredatie op de visstand groot kan zijn.

De mannen van Visserij Service Nederland

Het Vissenbos bestaat uit tientallen meters gevlochten en gebundelde takken. Door de aanleg van enkele Vissenbossen worden bovengenoemde knelpunten opgelost; de takken dienen als alternatief dienen voor het ontbreken van waterbegroeiing. De verwachting is dat de Vissenbossen in de komende jaren leiden tot meer aanwas én een betere overleving van diverse vissoorten.

De bossen duidelijk zichtbaar aan de overkant van De Biezenvelden

De aanleg is uitgevoerd door Visserij Service Nederland en mede gefinancierd door Sportvisserij Nederland via het Fonds Verbetering Sportvisserijmogelijkheden. Ook de federatie Sportvisserij Midwest Nederland heeft een bijdrage gedaan.

Lees ook: