Video- en fotoverslag karperuitzet Utrecht (video)

Woensdag, 6 januari 2016

Afgelopen 23 december heeft de AUHV Karpergroep op 17 verschillende locaties in totaal zo'n 1.700 kilo spiegel-, schub-, en rijenkarpers uitgezet. Die dag is een video gemaakt en er is inmiddels ook een foto-verslag.

De uitzetting volgde na een lange periode van vier jaar zonder uitzet in onze regio en is gebaseerd op het beleidsplan van de AUHV-Karpergroep. Deze is hier te lezen, inclusief het visuitzetplan 2015-2019. Dit plan is in augustus 2015 in de VBC Stichtse Rijnlanden besproken; de VBC gaf hierbij positief advies in oktober.

Het uitzetten van karpers is een belangrijke activiteit van de AUHV. Hiermee stimuleren we een goede visstand voor onze leden. Er waren die dag veel vrijwilligers van de AUHV Karpergroep aanwezig. Check hier de foto's.

Check hieronder de mooie video, gemaakt door Willem Romeijn:

Een overzicht van de uitzettingen per water:

Houten

• Biezenvelden Houten - 25 kilo(met monitoring)
  • Ronddeel Houten - 300 kilo
  • Imkersplas - 50 kilo
  • Wateren bij Arval - 100 kilo
  • Kooikersplas - 50 kilo
  • Rietplas/ Oosterlaakplas - 100 kilo(met monitoring)
  • 2e Veld - 100 kilo
  • Sloten Mossen - 125 kilo
  • Sloten Muren - 125 kilo

Schalkwijk

• Innundatiekanaal Schalkwijk - 50 kilo

Utrecht/ de Meern

• Merwedekanaal - 100
  • Srtijkviertel - 50 kilo(met monitoring)
  • Plas Veldhuizen - 150 kilo
  • Utrechtse Grachten - 100 kilo(met monitoring)
  • Haarrijnse Plassen - 150 kilo
  • Fort Blauwkapel - 150 kilo
  • Plas vechten - 50 kilo(met monitoring)
  • De Vecht - 100 kilo
  • Put van Balk - 50 kilo

Bunnik

• Kromme Rijn - 100 kilo

Meten, wegen, fotograferen

Op verschillende locaties zijn de karpers gemeten, gewogen en gefotografeerd. Op basis van vangstmeldingen van sportvissers (via MijnVISmaat of per mail via auhvkarper@hotmail.com) kunnen de unieke spiegelkarpers gemonitord worden. Zo houden we de groei en migratie van karpers in de gaten; belangrijke informatie die veel zegt over de visstand.

De vissen werden gemeten, gewogen en gefotografeerd.

Veel vrijwilligers en publiek

De uitzetting werd door een flinke groep vrijwilligers, veelal karpervissers, in goede banen geleid. Het was uiteindelijk een mooie dag die bovendien het nodige publiek trok en ook RTV Utrecht maakte een kort item. Eén van de hoogtepunten was de uitzet van een stel karpers in de Nieuwe Singel in hartje Utrecht.

De uitzetting in de Nieuwe Singel, hartje Utrecht. RTV Utrecht maakte ook opnames.

De heren en dames van de AUHV Karpergroep in actie bij Plas Vechten. Mooi werk!

De schub-, (zwaar beschubde) spiegel-, en rijenkarpers zijn geleverd door Viskwekerij Corten NV uit België en waren gemiddeld zo'n 2 kilo zwaar.

Er zaten serieus mooie vissen tussen!

De AUHV bedankt hierbij nogmaals alle vrijwilligers, het was een mooie samenwerking. De AUHV Karpergroep ziet uit naar de eerste terugmeldingen.

Lees ook: