Komende zaterdag Streetfishing spektakel in Utrecht!

Donderdag, 26 november 2015

Komende zaterdag 28 november wordt de binnenstad van Utrecht bevolkt door zo’n 100 ‘streetfishers’, die tussen het winkelend publiek op jacht gaan naar baars, snoek en snoekbaars. Dan vindt namelijk het eerste officiële internationale Streetfishing evenement in hartje Utrecht plaats.

Er komen onder meer vissers uit Japan, Oekraïne, België en Duitsland om een ingooi naar de winst te doen.

Streetfishing (‘straatvissen’) wint snel aan populariteit in Nederland. De organisatie, de Algemene Utrechtse Hengelaarsvereniging samen met Streetfishing Nederland, weten dat het in de grachten midden in Utrecht wemelt van de vis. ‘Utrecht staat al lang bovenaan onze lijst om toe te voegen als Streetfishing stad aan onze internationale competitie. Geweldig dat dit nu vorm heeft gekregen’ aldus Haakon Nadorp van Streetfishing Nederland.

Marco Kraal, presentator van Vis TV en ook aanwezig op 28 november, drilt een mooie snoek in de Oude Gracht (foto: Raymond Hakkert)

Simon Dekker, voorzitter van de AUHV: ‘Streetfishing is een laagdrempelige manier van roofvissen in stedelijk gebied. Met weinig materiaal achter de roofvis aan. Soms worden serieus grote vissen gevangen en dat levert prachtige taferelen op. We zien dat het ook erg populair is onder de jeugd.

In het Utrechtse grachtenwater huizen serieuze vissen (foto: Juul Steyn)

Vissers krijgen soms zelfs applaus van winkelend publiek, dat vaak geen notie heeft dat er zoveel vis recht onder hun voeten zwemt. We zijn blij dat we onze mooie sport op deze manier zichtbaar kunnen maken in deze prachtige stad’.

Ed Stoop en Marco Kraal tijdens opnames voor Vis TV in september in Utrecht, gadegeslagen door winkelend publiek (foto: Raymond Hakkert)

Strikte regels

Bijna honderd vissers uit verschillende landen, bijgestaan door 15 scheidsrechters, wagen op 28 november hun geluk in Utrecht. De heren en dames zullen met verschillende technieken en de modernste materialen proberen zoveel mogelijk vis te vangen. Wat dat betreft staat Streetfishing, ooit uit Frankrijk overgewaaid, haaks op het cliché van de gepensioneerde dobberstaarder aan de waterkant.

Tijdens de wedstrijd gelden strikte regels en wordt uiterst zorgvuldig met de vis omgegaan. Alle vis wordt uiteraard direct weer netjes teruggezet. Catch, Photo & Release staan hoog in het vaandel. Inschrijven kan vanaf begin oktober op www.streetfishing.nl

De AUHV stelt onder meer dagvergunningen beschikbaar en levert 10 'referees'.

Programma

• 09:00 - 09:15: Briefing en loting deelnemers (Grieks Restaurant Rhodos aan de Oudegracht 205)
  • 09:30 - 12:30: Ochtenddeel vissen
  • 12:30 - 13:30: Lunch
  • 13:30 - 16:00: Middag deel vissen
  • 16:00: verzamelen bij het restaurant
  • 16:30: einduitslag met prijsuitreiking door Marco Kraal
AUHV-leden worden van harte uitgenodigd om te komen kijken! Hou onze website in de gaten voor het laatste Streetfishing Utrecht nieuws!