Aanleg vlindertuin Voorveste gestart

Dinsdag, 13 september 2016

De gemeente Houten legt op dit moment in samenwerking met de Vlinderstichting en de bijenhoudersvereniging een ‘vlinderidylle’ aan bij de Voorveste. Het betreft hier het stuk gras van ongeveer 8000 m² langs de waterkant. Er worden tevens visplekken gecreëerd.

Inmiddels zijn de werkzaamheden in volle gang en dat betekent dat op het gedeelte langs de rondweg op dit moment helaas niet gevist kan worden.

Allereerst zal de toplaag van het huidige gazon worden verwijderd. Hierna zal de grond worden losgemaakt en ingezaaid gaan worden met een bloemenmengsel. Dit bloemenmengsel zal ongeveer 1 meter hoog worden.

Met de aanleg van deze idylle hopen we een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de bijen- en vlinderpopulatie. De idylle wordt aangelegd met de bedoeling, dat het een stukje natuur wordt voor iedereen. Dus mens en dier. Zo zal er een pad doorheen worden gemaaid om te kunnen wandelen.

Bekijk de kaart:

Langs deze waterkant wordt ook veel gevist. Daarom zullen ook de vissers een plek gaan krijgen in de idylle. Er worden voor de vissers en de mensen die hun hond willen laten zwemmen langs de waterkant zes locaties als kort gras gemaaid. Dit worden plaatsen van ongeveer 10 bij 5 meter. Deze plaatsen krijgen vanaf de weg een toegangspad, ook van gras, van 1,5 meter breed. Op deze manier kan er per locatie ook een tentje worden geplaatst.

De gemeente hoopt op deze manier een locatie te gaan aanleggen waar mens en dier, ieder op hun eigen manier, van kunnen genieten.

Bron: gemeente Houten