Karperuitzetting Amsterdam Rijnkanaal

Woensdag, 6 augustus 2014

Sinds de start van de AUHV Karpergroep afgelopen jaar is er achter de schermen veel gebeurd. Langzaam beginnen de plannen vorm te krijgen en dat resulteert onder meer in een uitzetting van karper in het Amsterdam Rijnkanaal.

Deze week ontving Gerben Koopmans van de AUHV Karpergroep goedkeuring van Rijkswaterstaat Utrecht, visrechthebbende van dat water, op de aanvraag om 700 karpers uit te zetten. De karperuitzetting is een logisch gevolg van de uitgevoerde enquête onder karpervissende leden van de AUHV. Hieruit bleek dat veel van deze leden regelmatig op het ARK vissen en hierbij werd ook aangegeven dat het karperbestand terugliep.

Voorheen werden uitzettingen gedaan op de boezemwateren (Merwedekanaal, 2e veld). Dit is al sinds 2010 niet meer gebeurd en uiteindelijk zou het bestand zonder uitzettingen verder teruglopen. In overleg met onder meer Rijkswaterstaat en andere betrokkenen in de VBC is nu besloten om de karpers uit te zetten op verschillende plekken. De AUHV heeft hiervoor al budget gereserveerd.

Naast de initiële uitzet zullen er om de drie jaar 350 karpers bijgezet worden om het karperbestand te onderhouden.

U kunt zich als karpervisser nog steeds inschrijven voor de karperwedstrijden! Ook als u maar 1 wedstrijd wilt mee doen via dit formulier.

Meer informatie over de plek en datum van uitzetting volgt op deze website.

Lees ook: