Nieuwe situatie steiger Kooikersplas

Woensdag, 11 december 2013

In september is, mede naar aanleiding van het steigersucces in de Imkersplas in Houten, contact geweest met de gemeente over de slechte staat van de steiger in de Kooikersplas.

(Foto: een mooie schubkarper tijdens een visserijkundig onderzoek door Sportvisserij Nederland, in opdracht van de AUHV)

Hieronder lees je meer over de staat van en plannen voor de steiger, inclusief een schets van de nieuwe situatie.

In september heeft de gemeente omwonenden en verenigingen gevraagd naar het gebruik van de steiger. De steiger wordt vooral gebruikt om te vissen, eendjes te voeren, te zitten en dichtbij het water te komen. In de winter als er ijs ligt, is de steiger handig om schaatsen aan te trekken. Om dit gebruik ook in de toekomst mogelijk te maken, is een steiger niet nodig.

Creatieve oplossing

Wethouder Kees van Dalen: “We willen graag dat inwoners deze plek kunnen blijven gebruiken zoals ze gewend zijn. Maar vanwege de bezuinigingen kiezen we wel voor een creatieve oplossing”.

De gemeente gaat in het voorjaar van 2014 de steiger verwijderen. Daarvoor in de plaats komt een houten leuning langs het bestaande pad aan de waterkant. Naast de leuning blijft het water aan één kant bereikbaar via het gras. Hier komt een afdekplank waar inwoners op kunnen zitten. Verder gaat de gemeente het water uitbaggeren zodat het water dieper wordt. Dit op speciaal verzoek van de hengelsportvereniging.

Door deze maatregelen blijft het water bereikbaar voor vissers en schaatsers. De leuning zorgt voor een veilige plek voor (kleine) kinderen en volwassenen. Hieronder een tekening van de nieuwe situatie (klik voor groter):

Als u nog vragen heeft kunt u contact opnemen met Linda van den Bosse of Saskia Meijer van de afdeling Openbare Werken. Beiden zijn bereikbaar via telefoonnummer (030) – 63 92 611 of per mail via gemeentehuis@houten.nl.

Bron: Gemeente Houten

Lees ook: