Vermoedelijke oorzaak vissterfte Houten bekend

Maandag, 11 juni 2012

De massale vissterfte in Houten ten noorden van de Rondweg is vermoedelijk veroorzaakt door een combinatie van factoren. De extreme bui van 60 mm, de relatief kleine sloten in het gebied, de onmogelijkheid om snel zuurstofrijk water aan te voeren, de warme dagen voor de bui, en de onder andere aanwezige meststoffen vormden een fatale combinatie voor de vissen.

Dat blijkt onder meer uit de analyse van de watermonsters die het waterschap na de bui heeft genomen. Tijdens de stortbui van twee weken geleden viel in één keer een enorme hoeveelheid regen. De twee dagen voor de zeer zware regenbui is er intensief bemest in het agrarische gebied waar de bui viel. Normaal gesproken zorgt enige neerslag voor de opname van de voedingsstoffen door de bodem. Echter, bij een zeer extreme bui, zoals die viel op woensdagavond 23 mei, kan de bodem volledig dichtslaan en zeer veel afspoeling naar de sloten optreden.

Het water in de sloten ten noorden van Houten was in de dagen na de bui zeer troebel en donker. Het vermoeden bestaat dat de lage zuurstofgehalten zijn ontstaan als gevolg van de omzetting van de voedingsstoffen in het zuurstofrijke regenwater.

-> Lees meer op de site van Stichtse Rijnlanden