Laatste karperwedstrijd 2014 gaat vliegend van start

Vrijdag, 17 oktober 2014

De karperwedstrijd op Strijkviertel is een groot succes geworden. Maar liefst 5 koppels wisten een karper te vangen en er kwam als kers op de taart ook een 30-er uit. Uiteindelijk wisten de koplopers hun voorsprong uit te bouwen en is het koppel van Genderen & van Gelder daarmee eerste geworden bij de Utrechtse Karperkampioenschappen.

Aan het einde van de middag stonden alle koppels te popelen om de stekloting te verrichten. De laatste wedstrijd werd op Plas Strijkviertel gevist en het zonnetje scheen over het recreatieterrein van Recreatieschap Midden Nederland.

Zoals gebruikelijk kregen alle koppels een toiletemmer mee, inclusief een plastic tas met een steknummer.

De uitkomst van de loting was als volgt:

Stek O: De organisatie: Blokhuijzen & Koopmans
Stek 1: Koppenens & Van Ekkendonk
Stek 2: Van Gelder & Van Genderen
Stek 3: Overdevest & Van Driel
Stek 4: Mechgelen & Scholten
Stek 5: Schotman & Joosten
Stek 6: Boer & Bosch
Stek 7: Belo & Duijn
Stek 8: Belo & Lindaart
Stek 9: Koppen & Kraa

Eerste avond

Het koppel van Gelder & van Genderen had voor aanvang van de wedstrijd een kleine voorsprong van 10.3 kg op de rest van het deelnemersveld door de vangst van de enige karper op de Haarrijnse Plas. De deelnemers hadden twee uur om op te bouwen en om 18.00 startte de wedstrijd d.m.v. een hoornsignaal. De wind blies naar de hoek van stek 4 & 5 en het vertrouwen was op desbetreffende stekken dan ook erg hoog. De organisatie was druk nog bezig met het maken van een goede mix voor de PVA-zakjes toen er een Whats App bericht binnen kwam van de koplopers.

Of de organisatie langs kon komen, want er was al een karper gevangen! Zo’n snelle binnenkomer kwam dan ook geheel onverwacht en het gewicht betekende al helemaal een mooie opsteker. Glimlachend toonden ze een heuse een 30-er voor de camera, de vis woog 15.1 kg. Het koppel van Gelder & van Genderen verstevigde hiermee de koppositie en voelden zich al veilig voor het algemeen klassement. De wedstrijd kreeg echter een bijzondere wending, want binnen drie uur werden er nog drie karpers bijgevangen door diverse koppels. De vis ‘leek’ helemaal los, respectievelijk:

Koppel: Belo & Lindaart met een schubkarper van 10.2 kg.

Koppel: Koppenens & Van Ekkendonk met een schubkarper van 13.1 kg.

Koppel: Koppen & Kraa met een spiegelkarper van 14.4 kg.

Na deze aasperiode kwamen de optonics tot rust en af en toe sprong er een karper. Alleen op stek 4 werd die nacht helaas twee karpers verspeeld, waardoor er geen enkele karper in de eerste nacht op het droge is gekomen.

Gedurende de dag gingen diverse koppels ‘spodden’, peilen, voeren en/of observeren. Helaas begon het s ‘middags te regenen waardoor het minder prettig vertoeven was aan de waterkant. Alle hoop was uiteraard gevestigd op de twee avond/nacht en de hengels werden opnieuw ingegooid met de hoop op een nieuwe vangst. Een karper van 13 kg kon namelijk het hele klassement omgooien.

Tweede avond

Het begon inmiddels te schemeren en de organisatie had er nog alle vertrouwen in dat er nog een karper verschalkt zou worden. Rond 19:45 kreeg ook de organisatie een aanbeet, deze werd enigszins gespannen uitgedrild en ook deze karper had een mooi gewicht met 12.3 kg bij 74 cm.

Gedurende de nacht werd het erg mistig en de nacht ging helaas voorbij zonder aanbeet voor de deelnemers. Met nog enkele uren voor de boeg kon elke aanbeet het klassement beïnvloeden. De mist trok weg en ook de tenten droogden op door de vele zonnestralen. Een karper werd er echter niet meer gevangen waardoor het aantal gevangen karpers op 5 bleef steken.

Prijsuitreiking

Roy Keijzer van Riverlandbaits was inmiddels langsgekomen om de prijsuitreiking deels te verrichten. Het koppel van Gelder & van Genderen won namelijk niet alleen alle hoofdprijzen die er te winnen waren, maar ook nog eens een aaspakket voor het vangen van de zwaarste karper. Hierbij enkele foto’s van de prijsuitreiking:

Aaspakket voor het koppel van Gelder & Van Genderen

2e Plaats op Strijkviertel Koppen & Kraa

2e Plaats in het Algemeen Klassement voor koppel Koppenens & Van Ekkendonk

Het koppel dat dikverdiend de Utrechtse Karperkampioen heeft gewonnen luidt:

Van Gelder & Van Genderen

Na alle festiviteiten werden de sponsoren uiteraard bedankt: Hoofdsponsor Hengelsport Utrecht en sponsor Riverlandbaits te Houten. Bedankt voor jullie gulle bijdragen. Wij willen ook graag Recreatieschap Midden-Nederland bedanken voor het beschikbaar stellen van hun recreatieterreinen.

Het wedstrijdwateren zijn qua ligging en bereikbaarheid prima, het karperbestand is helaas nog niet helemaal op orde. Door de geringe uitzettingen vanaf 2010 is er geen jonge ‘aanwas’ in het karperbestand, er is dus werk aan de winkel voor de AUHV Viswatercommissie en de Karpercommissie.

AUHV Karpercompetitie 2015

Vanwege gezinsuitbreiding heeft Gerben Koopmans volgend jaar geen tijd om zelf aanwezig te zijn tijdens de Utrechtse Karperkampioenschappen 2015, maar kan wel de organisatie bijstaan met de voorbereiding. Mocht u interesse hebben in het organiseren van de wedstrijden, dan kunt u dit aangeven via auhvkarper@hotmail.com . De karpercommissie zal in november nog een meeting houden over de continuïteit van de AUHV Karpergroep.