Visdagverslag Botshol 23-6-2012

Zaterdag 23 juni 2012 verzamelen om 07.30uur McDonald’s Nieuwegein. Melden bij Leon en wachten op Mark die zijn wekker nog op de stand “stroomstoring” had staan ?
08.15 uur inschepen bij de fam. Jansen – Botshol 3 – Abcoude (wist niet dat het zo mooi kon zijn net onder de rook van Amsterdam). Na verdeling van de boten en de dagvergunningen kon iedereen vertrekken, we hadden uiteindelijk voor elke boot toch nog een elektromotor (ook Ed en Rob die Mark in de boot meenamen).

Het weer en de omgeving ademende roofvis uit dus het moest gaan lukken. Na eerst kris/kras door de slootjes met rietkragen te hebben gevaren en hier en daar wat hadden geworpen kwamen we uit op het merengebied. Met een volle windkracht 4 uit het zuid-westen was het even oriënteren waar te beginnen met slepen maar met de waterkaart van Leon is dit helemaal goed gekomen. De eerste run leverde direct snoek op voor Leon op een “baars”- swimbait. Hierna keerde de rust helaas weer terug en was het zoeken/slepen/werpen op de prachtige water doorgangen en meergedeeltes, maar met het prima visweer en een vriendelijk zonnetje was dit natuurlijk geen straf.

Toen we later terugkeerden naar de locatie van de eerste run vingen we – bijna op dezelfde plek – weer snoek, ook op hetzelfde kunstaas. Op een regelmatige basis kwamen we de collega vissers tegen die allemaal wel wat vangsten konden melden, onder de vangsten waren toch 5 dikke 80-ers en wat baarzen.

In dit verslag zijn daarvan enkele voorbeelden verwerkt, zoals die van Maurits, Louis en Ovidiu en natuurlijk de 89-er van Bart

Het grote voordeel van het vissen in zo’n groot gebied is dat ik mijn hele kunstaasverzameling heb kunnen testen en met wat extra tips van Leon ook goed heb kunnen inzetten (o.a. dat je de haak in een shad/softbait er aan de bovenkant uit moet laten komen en niet aan de onderkant ?, dan pakt hij minder vuil).

Na wat (illegaal wat later bleek) te hebben rondgevaren buiten het visgebied van Jansen haakte Leon weer een snoek(je) en toen begon ik toch echt te twijfelen…. waar bleef mijn aanbeet?

Terug naar de eerste plek waar we s’ morgens 2 snoeken hadden kunnen haken. Eindelijk …een flinke knal op mijn groene (crystal) shad en daar kwam dan eindelijk de gedroomde 80-er aan een piepklein “snoekbaars”- stingertje (Leon wist niet wat hij zag….) die gelukkig niet werd doorgebeten.  Even tot rust komen en op zoek naar verse koffie.. bij Ed en Rob die een hele “keuken” hadden meegesleept in hun boot, jammer dat ze de koffie zo duur hadden gemaakt….

Na voorzien te zijn van een “echte” stinger visten we weer verder, nog enkele baarzen, maar geen snoek meer, maar met een dikke 80-er kon mijn allereerste boot-visdag niet meer stuk.
Rond 17.00 uur keerden de boten, deels in konvooi, terug naar de fam. Jansen, gezamenlijk afzadelen en de successen delen.

Uiteindelijk zijn er zo’n 10 tot 12 vissen gevangen, niet echt wild, maar toch… in elke boot was vis gevangen, samen met de gezelligheid een leuke en perfect georganiseerde AUHV roofvisdag.

Organisatie nogmaals dank!!
Peter Schep

Bootindeling:
Louis Veldhuizen en Ovidiu Opris (en later Bart de Boer)
Michiel van der Kwast en Bart de Boer
Ed Ilgen, Rob van Maarseveen en Mark ten Tusscher