Kandidaat Carlo Rutjes

De Algemene Utrechtse Hengelaars Vereniging steunt Water Natuurlijk kandidaat voor HDSR en AUHV-er Carlo Rutjes - plek vier op de lijst - tijdens de verkiezingen op 18 maart. Wij roepen alle sportvissers in de regio op om die dag te stemmen op Carlo.

Carlo is al jaren lid van de AUHV en heeft als ecoloog verstand van zaken. We vroegen hem waarom onze leden op 18 maart juist op hem moeten stemmen.

AUHV-er Carlo Rutjes: ecoloog, actief sportvisser en kandidaat voor Waternatuurlijk bij HDSR (plek 4)

"Vissen is altijd al een passie van me geweest. Ik was als kind al mijn vrije tijd aan de waterkant te vinden waar ik viste op witvis en in de winter op snoek," aldus ecoloog Carlo Rutjes. "Het is niet alleen de spanning dat je niet weet wat je vangt, maar ook de schoonheid van de natuur op en om het water maakt het vissen bijzonder."

Carrière

"Door het vissen is mijn interesse voor een studie biologie ontstaan en het heeft mijn hele carrière bepaald. De afgelopen negen jaar heb ik gewerkt als consultant op gebied van waterkwaliteit en ecologie. In die tijd is de ecologie en waterkwaliteit een steeds belangrijker geworden van het waterschapsbeleid.

Het idee dat het waterschap concrete doelen stelt aan natuurwaarden in en om het water is geweldig, maar het pakt lang niet altijd goed uit voor de visstand of visser."

Actief meebeslissen

"Hoewel vis een vast onderdeel van het waterbeheer vormt, is het voor het beleid van het waterschap van geen belang of in een water ook een goed bevisbaar visbestand huist. Juist daarom is het zo belangrijk dat er mensen met een sportvissershart zitting nemen in het waterschapsbestuur. Zo kunnen we vanuit Water Natuurlijk actief gaan meebeslissen over maatregelen die het waterschap doorvoert om de waterkwaliteit te verbeteren.

Er zijn met mij veel mensen die ervan overtuigd zijn dat een goede waterkwaliteit goed kan samengaan met een goed visbestand. Dat betekent dat we op gebied van maaien, baggeren, inrichten van oevers en het helder krijgen van het water, ook rekening houden met wat vissen nodig hebben.

Met Water Natuurlijk hebben wij een stevige voet aan de grond in het waterschapsbestuur. Als alle hengelsporters op 18 maart stemmen zitten wij er ook de komende vier jaar weer bij en gaan wij ons best stinkende doen voor vis en visser!"

Lees ook: