Rapport waterplantenbestrijding Houten (download)

Maandag, 3 februari 2014

De Algemene Utrechtse Hengelaars Vereniging is een grote vereniging met veel wateren in en rondom Utrecht. In het AUHV-viswater in Houten is de laatste jaren veel overlast van woekerende waterplanten. Gemeente en waterschap hebben een nieuwe methode toegepast voor de bestrijding ervan.

Verschillende Houtense wateren groeiden de afgelopen jaren dicht met de uitheemse waterplant ongelijkbladig vederkruid. Deze plant woekert sterk en reageert slecht op maaien. Alle afgemaaide fragmenten die na het maaien in het water achterblijven lopen weer uit, waardoor het probleem alleen maar verergert. In de zomer van 2013 zijn drie waterpartijen in de omgeving Rondeel-De Veste behandeld met de vrij nieuwe Hydro Venturi techniek. Hierbij wordt met behulp van een water/luchtstraal de plant met wortel en al uit de waterbodem gespoten.

Onderzoek vis en water

Sportvisserij Nederland heeft het project gemonitord om te kijken wat de effecten zijn op vis en water. Voorafgaand aan de werkzaamheden is een visstandonderzoek uitgevoerd en dit wordt over drie jaar opnieuw gedaan. Ook zijn de waterplantengroei en waterkwaliteitseffecten gevolgd na de Hydro Venturi behandeling. De uitkomsten waren niet louter positief. De uitheemse waterplant bleek niet geheel te zijn verwijderd en tijdens de behandeling daalde het doorzicht en zuurstofgehalte sterk, waardoor plaatselijk sterfte van visbroed optrad. Ook zijn bij de Hydro Venturi behandeling alle oeverplanten verwijderd, waardoor schuilplaatsen voor vis en afzetplaatsen voor eieren zijn verdwenen.

Effect op lange termijn

De handmatige nabehandeling van de uitheemse waterplanten zal in 2014 door Sportvisserij Nederland worden gemonitord. Over de effecten op de visstand en bevisbaarheid van het water kan pas over enkele jaren een goede uitspraak worden gedaan. AUHV-voorzitter Simon Dekker is enthousiast over de verbeterde bevisbaarheid van de wateren maar is benieuwd naar het effect op langere termijn. Dekker: “Het is jammer dat een methode als het uitzetten van graskarper en/of karper niet is toegepast voor de bestrijding van de planten. Dit is een duurzame en veel goedkopere methode die bovendien visvriendelijk is.”

-> Download hier het hele rapport (pdf)

Lees ook: