Ruim je zooi op!

Dinsdag, 13 augustus 2013

Je kent het wel. Een mooie en veel benutte visstek die bezaaid is met afval. Plastic zakken, blikjes, BBQ's, en ga zo maar door. Op internet wordt er altijd verwijtend over gesproken, snel gewezen naar anderen en nooit heeft iemand het 'gedaan'. Vaak gaat het om enkelen die het verpesten voor velen.

Deze bende geeft alleen maar verliezers: het is vervelend voor de mensen die er willen vissen, het geeft een slecht beeld van de hengelsport in het algemeen en in het ergste geval worden stekken gesloten of zelfs visrechten ingetrokken door de verhuurder. Einde vismogelijkheden dus.

Vuil op visstekken is niet het enige probleem. Ook gedrag van sommige sportvissers aan de waterkant loopt soms buiten de perken.

Een treffend voorbeeld waar de situatie uit de hand dreigt te lopen is het Innundatiekanaal bij Tull en 't Waal (maar er zijn meer voorbeelden). Regelmatig ondervinden bewoners geluidsoverlast en wordt een complete vuilnisbelt aangetroffen vlak nadat 'sport'vissers' vetrokken zijn. Ook wandelaars klagen regelmatig omdat bivvy's pontificaal op wandelpaden worden gestationeerd.

De AUHV vindt dat dit heel snel afgelopen moet zijn en neemt alvast maatregelen:

• Er zal de komende tijd meer gecontroleerd worden, in samenwerking met BOA's van Staatsbosbeheer. Het blijft niet bij een waarschuwing.
  • Mocht de situatie niet binnen afzienbare tijd verbeteren, dan zijn we genoodzaakt om andere maatregelen te treffen, zoals het beperken van sportvisserijmogelijkheden.

We gaan er vanuit dat onze leden hun gezonde verstand gebruiken en zich fatsoenlijk gedragen aan de waterkant. Wijs ook anderen op hun fouten. Indien nodig, maak dan melding bij de vereniging (info@auhv.nl), bij voorkeur vergezeld van een foto. In ernstige gevallen kun je contact opnemen met de politie via 0900-8844.