AUHV redt steiger Imkersplas van sloop

Donderdag, 21 maart 2013

Gezamenlijk persbericht AUHV en Gemeente Houten; Sportvisserij Nederland en AUHV geven subsidie. In oktober 2012 dreigde sloop voor de steiger in de Imkersplas. De steiger is in slechte staat en daardoor te gevaarlijk om te gebruiken. Door de economische omstandigheden moet de gemeente bezuinigen op voorzieningen in de openbare ruimte

Dat betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden over wat wel en niet opgeknapt of vervangen wordt. Het vervangen van de steiger zou teveel geld gaan kosten.

Dankzij een initiatief van de Algemene Utrechtse Hengelaars Vereniging (AUHV), is het toch mogelijk om de steiger voorlopig te behouden. De AUHV gebruikt de steiger voor de hengelsport en heeft daarom subsidie aangevraagd bij de landelijke organisatie Sportvisserij Nederland voor het opknappen van de steiger. Dat is gelukt. Bestuurslid Eric Marteijn van Sportvisserij Nederland: “Deze nieuwe steiger is precies waarvoor het Fonds Verbetering Sportvisserijmogelijkheden bedoeld is; met een financiële bijdrage dit soort initiatieven mogelijk maken voor hengelsportverenigingen“.

Daarnaast heeft ook de regionale hengelsportvereniging AUHV een flinke bijdrage gegeven aan de reparatie van de steiger. Voorzitter Simon Dekker van de AUHV: “De AUHV is een grote vereniging met wateren in de gehele regio, maar heeft ook in Houten veel leden. Wateren hebben in die zin een belangrijke functie, ook voor jeugd. De steiger in de Imkersplas is belangrijk voor de bereikbaarheid en bevisbaarheid ervan. Dat we met het herstel ook veel andere recreanten en omwonenden een groot plezier doen, is natuurlijk mooi meegenomen! Een mooie samenwerking tussen de hengelsport en de gemeente Houten!”

Voorzitter Simon Dekker: "Mooie samenwerking!"

De gemeente Houten draagt het bedrag bij dat gereserveerd was voor de sloop van de steiger. Door de drie bijdragen is er voldoende geld beschikbaar om de steiger op te knappen met een nieuw houten dek. Daarmee kan de steiger weer zo’n zes tot acht jaar mee. De gemeente Houten zorgt voor het reguliere onderhoud in deze periode. De werkzaamheden starten op maandag 25 maart a.s. en duren ongeveer een week.

Lees ook: