Visserijkundig onderzoek Strijkviertel

Woensdag, 17 februari 2016

Gisteren 16/2 2016 vond er een visserijkundig onderzoek plaats op Recreatieplas Strijkviertel in Utrecht. Deze werd in opdracht van de AUHV uitgevoerd door Sportvisserij Nederland, samen met Visserijbedrijf Kalkman. het voornaamste doel is het in kaart brengen van de visstand in het water.

-> Bekijk hier de foto's in ons album (let op: meerdere pagina's met foto's)

Tijdens het onderzoek werd in diep water met netten (een zogenaamde zegen) en in de oevers met elektrovisserij zo veel mogelijk vis gevangen. Alle vis werd vervolgens opgemeten en gewogen en vervolgens weer netjes teruggezet in het water.

Het inhalen van de zegen

Het onderzoek vereist de nodige voorbereidingen: er wordt onder meer een dieptekaart gemaakt van het water. Deze kun je hier downloaden (.pdf)

De gegevens worden de komende dagen verzameld en vormen de basis voor een adviesrapport van Sportvisserij Nederland aan de AUHV met betrekking tot de visstand, waterkwaliteit en inrichting van het water.

Weinig vis in de oevers

Onder het genot van een prettig zonnetje zijn alle oevers met een elektro-apparaat afgevist. Hierbij wordt gevist met behulp van een elektro-apparaat waardoor de vis tijdelijk wordt verdoofd en zo eenvoudig 'geschept' kan worden. Alle vis wordt vervolgens gemeten en gewogen en weer teruggezet.

Weinig vis tijdens in de oevers

Er werd opvallend weinig vis gevangen in de oevers: enkele snoekjes, wat kleine baarsjes en hier en daar een zeeltje. Er werd vrijwel geen witvis (brasem, blankvoorn) aangetroffen. Enkele snoeken en zeelt hadden pikwonden op hun rug. Dat kan duiden op predatie door aalscholvers; vogels die 's ochtends nog veelvuldig werden gesignaleerd.

Zegen: ineens was het raak

Ondertussen waren de heren en dame van Visserijbedrijf Kalkman druk in de weer om in dieper water vis te vangen met de zegen. Dat is een groot net dat over de bodem sleept en langzaam wordt binnengehaald. De eerste twee 'trekken' leverde weinig vis op: een enkele snoek en een zeelt.

De derde trek was het raak en kwam een flink aantal mooie karpers boven, tot zo'n 17 kilo. Hierbij zaten 4 á 5 kleinere vissen die recent nog zijn uitgezet in samenwerking met Hengelsport Utrecht. Op het eerste oog lijken de vissen het goed te doen; de exacte lengte en gewicht zijn inmiddels in het bezit van onze Karpergroep.

Het is bekend dat er aanzienlijk grotere karper en snoek tot meer dan 120 cm zwemt in dit water.

Vis aan de kant!

Na de lunch werd nog een keer uitgevaren om een zegentrek te doen, maar helaas kwam het net toen muurvast te zitten aan een groot stuk beton onder water. Er moest zelfs een beroepsduiker aan te pas komen om het net los te krijgen. Einde monitoring.

Al met al was het toch een interessante dag die mooie vissen boven water bracht en veel bekijks trok tijdens het onderzoek. Alle gegevens worden verzameld en het adviesrapport zal straks op deze website worden gepubliceerd.

De AUHV bedankt alle vrijwilligers en geïnteresseerden die dag!

Foto's zijn te bekijken in het foto-album (credits: Michiel Zijdewind).

Lees ook: