IJsprotocol van kracht bij waterschap

Maandag, 6 februari 2012

Bij Waterschap Stichtse Rijnlanden is het ijsprotocol van kracht. Dat betekent bijvoorbeeld dat het op sommige plaatsen verboden is te varen als het ijs dikker is dan 2 cm.

Daar waar mogelijk worden gemalen stopgezet zodat het ijs sneller kan aangroeien.

Vaarverbod

Bij een dikte van de ijsvloer groter dan twee centimeter kan de ijscoördinator een vaarverbod afkondigen, om te voorkomen dat schepen het ijs kapotvaren. Het waterschap is vaarwegbeheerder van onder meer de Grecht, de Linschoten, de Montfoortsevaart, de Wierickes en de Leidsche en een deel van de Oude Rijn. Kijk voor een volledig overzicht op de pagina Varen.

Vissterfte door licht- en zuurstofgebrek

Voor vissen kan langdurige ijsbedekking in combinatie met een sneeuw- of baggerlaag soms de dood tot gevolg hebben. Als er wekenlang geen licht door het ijs schijnt kunnen planten gaan rotten waardoor de vissen niet meer voldoende zuurstof tot hun beschikking hebben. Bij signalen van vissterfte kan het waterschap sneeuw wegschuiven of wakken hakken. Maatregelen worden altijd in overleg met betrokkenen genomen.

-> Meer informatie